PERLINDUNGAN ADALAH KEPERLUAN MASA KINI...DAPATKAN UNTUK ANDA SEKARANG ...

Saturday, June 26, 2021

TIPS SIMPAN DUIT

Simpan duit ada banyak tujuan. Antaranya simpan duit untuk perkara-perkara yang indah, contoh simpanan untuk kahwin, beli kereta, beli rumah, melancong, tunai umrah haji, ibadah korban dan sebagainya.

Yang kedua.. Simpanan untuk perkara-perkara yang sedih, contoh.. Simpanan kecemasan untuk kos rawatan diri, anak2, bayar bil hospital. Serta untuk income replacement sebagai backup income ketika diuji sakit kritikal, lumpuh dan kematian untuk diri serta keluarga.

Semua simpanan ini akan terbentuk dengan tindakan menyimpan duit. Jika anda tak simpan duit, anda tak akan dapat duit simpanan tu. Maka, Suka atau tidak suka, anda perlu menyimpan duit. Ok?

SIMPANAN INDAH boleh buat dibank, unit amanah, emas, tabung haji, ASB. Tempat yang anda pilih untuk membuat simpanan ini perlulah memberi anda pulangan yang memuaskan agar duit anda dapat di gandakan serta nak cover susut nilai akibat inflasi. Guna Rule 72..

Rule72 akan memberitahu anda berapa lama anda dapat gandakan duit anda sebanyak 2x ganda. Contoh.. Anda simpan duit di tempat A. Tempat A ini memberi pulangan 10% kepada anda setiap tahun, maka berapa tahun duit anda akan jadi 2x ganda?

72/10=7.2.. Duit anda akan jadi 2x ganda selepas 7.2 tahun. Anda umur 30, simpan RM10K, duit anda akan jadi RM20K selepas 7.2 tahun. Labur 2021, pada 2028 duit akan jadi 2x ganda. Anda berumur 37.2 tahun masa tu.

Jangan lupa, inflasi pun ada menyusutkan nilai anda.

Jika anda boleh upgrade, boleh bermain saham, atau hartanah. Ini perlu timba ilmu dulu ya.

SIMPANAN SEDIH

Simpanan ini bertujuan membantu anda free of mind ketika diuji dengan malapetaka kewangan iaitu mati, lumpuh, kritikal. Ketika ini kita tak boleh bekerja. Makanya kita tiada gaji untuk sara hidup. Nak makan, nak bayar rumah, nak bayar kereta, susu anak, Astro, penapis air, Internet, pendidikan anak2 dan semuanya lah....

Sebab itu lah kita perlu ada 1 tabung kecemasan ini. Berapa Perlu sediakan? 10x gaji tahunan kita. Contoh gaji RM5K sebulan, setahun RM60K, kita perlu RM600K.

Bila kita perlukan duit ni? Secepat yang mungkin atau bagi saya adalah SEKARANG. Kerana apa? Sekarang kita boleh mati. Betul tak? Risiko di jala raya sangat tinggi. Bila2 masa kita boleh mati.

Di manakah kita perlu buat simpan ni? Tempatnya perlu ada 2 ciri ini.. Yang boleh bagi kita duit yang BANYAK dan PANTAS.

Cuba kita lihat akaun bank kita, ada tak RM600K? Tiada. Boleh tak kita penuhkan akaun bank dengan RM600K itu sekarang? TAK BOLEH.

Emas? Pun tiada RM600K, boleh penuhkan sekarang? TAK BOLEH JUGA.

Unit amanah? sama juga, TIADA DAN TAK BOLEH

Hartanah? sama juga, TIADA DAN TAK BOLEH

Saham? sama juga, TIADA DAN TAK BOLEH

Takaful? Ya.. Tiada lagi kan RM600K, tapi boleh tak buat takaful RM600K sekarang? Jawapannya boleh.

Jadi, di manakah yang sesuai boleh buat duit yang BANYAK dan PANTAS? IAITU 1 SAHJA.. DI TAKAFUL. insya Allah.

Suka atau tidak, kita ada 1 pilihan sahaja, iaitu TAKAFUL.

Jadi, anda harus buat simpanan sedih ini di takaful sekarang, agar anda ada duit kecemasan itu sekarang. Betul?

Nantikan tips2 lain pula ya.

PU'Atiq
Perunding Urusharta Anda
Team Builder Manager
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz

P/s berminat buat simpanan sihat dan sedih? Boleh hubungi PU'Atiq.

Protection, Investment, Urus pusaka, Hibah Rumah.

No comments:

Post a Comment