PERLINDUNGAN ADALAH KEPERLUAN MASA KINI...DAPATKAN UNTUK ANDA SEKARANG ...

Monday, May 1, 2017

Mak.. MANA GAJI ABAH...?

Suami gaji RM15K, kerja profesional (Pilot, manager, ceo, doktor, engineer, Bisnesman, kontraktor, jual produk online dll), rasa tak perlu ambil takaful untuk buat INCOME REPLACEMENT.

Suami mati, anak2 isteri hilang pendapatan. Isteri pula Fulltime housewife.

Dengar nasihat PU'Atiq ni..

Walau berapa pun gaji anda, Ambillah PruBSN Warisan, wariskan pendapatan kepada anak2 isteri. Sedikit sebanyak dapat bantu mereka. Insya Allah.

MUrah je. RM100 dah dapat RM300K. Apabila kita mati, duit derma orang databg ziarah kita tak kan sampai lah puluh ribu. Betul tak? Ambil Warisan ni, nanti ejen Takaful akan bawa cek RM300K untuk anak2 dan pasangan anda. Mahu kan?

Kalau mahu, signup cepat2. Jangan tangguh2. Rugi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian :(

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz
0129093444

Sunday, April 30, 2017

RUMAH SEWA PUSAKA. MILIK SIAPA HASIL KUTIPAN RUMAH SEWA TERSEBUT?

RUMAH SEWA PUSAKA. MILIK SIAPA HASIL KUTIPAN RUMAH SEWA TERSEBUT?

PU'Atiq ingin kongsikan satu kisah sikap orang kita yang tidak ambil peduli hukum hakam dalam menguruskan harta. Hal ini dirujuk kepada pemilik harta semasa hayat dan penerima harta selepas pemilik harta itu mati.

Orang kita lebih suka bicarakan perihal cara dapatkan harta, cara gandakan harta malah ketepikan pasal pengagihan harta dan perlindungan harta.

Dalam artikel ini PU'Atiq ingin tunjukkan satu contoh sikap pemilik harta tidak berbuat perancangan pengagihan harta yang baik semasa hayatnya dan membawa satu masalah terhadap pembahagian harta tersebut. Membawa sebahagian waris makan harta bukan hanya dan ada sebahagian waris berdepan dengan kehilangan haknya.

Nasihat PU'Atiq, buatlah perancangan semasa hayat untuk pengagihan dan perlindungan harta, bukan hanya ligat memikirkan cara nak kumpul dan gandakan harta.

Jangan kita sebagai pemilik harta membuka ruang fitnah dan membuka ruang waris2 terlibat dengan pergaduhan, pertelingkahan, makan harta bukan haknya. Kita kena urus tadbir harta kita sebaiknya semasa hidup.

Harta Kita, Tanggungjawab Kita.

Ikuti kisah ini 👇👇👇

Ini salah satu isu yang dibangkitkan oleh klien saya semalam. Arwah si bapa ada meninggalkan beberapa buah rumah sewa, 5 buah kesemuanya. Ketika hidupnya, arwah tidak pernah berpesan apa-apa kepada isteri untuk siapa rumah-rumah beliau, dan siapa yang akan menguruskan rumah tersebut selepas kematiannya.
.
Maka selepas berlaku kematian, kesemua 5 buah rumah sewa tersebut sehingga hari ini masih atas nama arwah. Selepas 30 tahun kematian.
.
Yang mengutip sewa adalah abang yang pertama. Segala urusan baikpulih semuanya diuruskan oleh si abang. Dan, wang sewa setiap bulan tidak pernah diagihkan kepada waris lain yang mempunyai hak ke atas rumah tersebut. Berapa hasil pun mereka tidak tahu.
.
Lebih parah, abang sulong tidak mempunyai apa-apa pendapatan, selain daripada menyara keluarga hasil dari rumah sewa kesemuanya. Itulah wang yang digunakan untuk menyekolahkan anak-anaknya, duit itulah yang digunakan untuk menunaikan haji.
.
Sahabat yang dihormati, pernahkan kita terfikir tentang isu makan hak orang lain yang kita tidak sedar ianya perkara yang parah perlu diselesaikan? Kadang-kadang kita bertanya kenapa anak kita jadi macam-macam perangai, penagih dadah, belajar tak pandai, terlibat dengan gejala sosial, pernah tak kita lihat semula hasil-hasil yang kita beri makan generasi kita?
.
Saya telah pun menjelaskan kepada si adik semalam, agar berbincang semula dengan semua waris. Kebetulan adik-adiknya masih hidup. Mohon dihalalkan dan dimaafkan kesilapan abang mereka. Jika ada yang ingin menuntut hak yang telah diambil selama 30 tahun, tuntutlah dengan cara yang baik, atau mungkin halalkan saja, dan kutipan terkini saja diagihkan kepada waris yang lain.
.
Nampak macam takpe, tak rancang pun xpe. Pandai-pandailah waris nak buat.
.
Sebenarnya tak boleh kawan-kawan. Rancanglah harta anda sebaik mungkin. Agar kita tidak termakan hak orang lain, agar waris kita diberi makan harta pusaka yang ada hak orang lain. Beringatlah sebelum berlaku. Ambil tidakan segera.
.
Pakar Pusaka
Ambil tahu, ambil kisah, ambil tindakan.

Artikel dari FB https://www.facebook.com/noorashiqien.ishak

Jika nak tanya, boleh juga bertanya pada PU'Atiq, mana yang boleh PU bantu, PU akan bantu Insya Allah.

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz
0129093444

Wednesday, April 26, 2017

Kenapa Perlu Ada RM100K?

Kenapa Perlu Ada RM100K?

SETIAP ORANG DEWASA PERLU ADA SIJIL TAKAFUL BERPAMPASAN MINIMUM RM100K. Untuk apa?

Jika ditakdirkan LUMPUH, duit itu dijadikan

1.  duit sara hidup untuk diri kita dan keluarga.
2. untuk setelkan hutang kita

Kita MATI, duit itu dijadikan

1. untuk setel hutang kita
2. duit sara hidup untuk keluarga kita
3. untuk waqaf bagi Pahala berpanjangan kita

Insya Allah. Jika ia baik untuk anda, Ambillah segera. Usah bertangguh lagi. Sesungguhnya manusia dalam kerugian.

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda
0129093444

MENGEJUTKAN: 100% Tiada RM100K!

100% Tiada RM100K!

Survey PU'Atiq lakukan, menunjukkan 100% responden tidak memiliki RM100K TUNAI ketika mereka lumpuh @ selepas kematiannya.

Mereka bersetuju 100% mereka perlu ada DUIT TUNAI ini untuk menampung kos sara hidup mereka kelak. Cumanya mereka tidak bertindak membina duit itu.

PU'Atiq doakan, mereka ini serius mengambil tindakan untuk mewujudkan dana DUIT TUNAI RM100K.

PU'Atiq juga mengesyorkan anda juga bertindak begitu juga. Jika belum ada RM100K, bina dulu RM100K, jika sudah ada RM100K, jom kita bincang perancangan lanjutan, insya Allah.

Kenapa perlu RM100K ini? Baca di sini ( Kenapa Perlu RM100K? )

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda

Tuesday, April 25, 2017

Kesal Kerana Gagal Bantu Prospek

Tanggal 7 Januari 2017, ada seorang lelaki muda yang tidak dikenali mesej PU'Atiq. Dia mesej nak ambil pelan takaful. Kami berbual2 sambil berbincang tentang pelan yang mana terbaik untuknya.
Perbincangan kami terhenti pada 11 Januari 2017. PU'Atiq pun sudah terlupakan dia ini. Dan pada 23 April, dapat mesej daripada abangnya (rujuk gambar). Berita ini sangat sangat mengejutkan PU.
Rupanya, dia telah meninggal dunia. Innalillahi wa inna ilaihi raaji'uunn. Usia baru 22 tahun, mati kerana serangan jantung.

Nak balas mesej abangnya, terasa berat sekali.

PU'Atiq berasa amat kesal kerana tidak dapat membantu arwah memiliki sijil Takaful. PU'Atiq tidak pasti, sama ada dia telah ambil dengan agen lain. Cumanya, arwah tidak sempat ambil dengan PU.
PU'Atiq buat muhasabah diri di sebalik kejadian ini..
1. PU'Atiq menilai tahap kesungguhan PU membantu sesiapa inginkan polisi. PU bukan seorang yang suka memaksa orang ambil Takaful, nampaknya PU kena "paksa" juga prospek agar PU tidak kesal kemudian hari.
2. Andai arwah tidak ambil Takaful, itu mungkin bukan rezeki arwah dan warisnya, cuma PU berharap ia tidak terjadi kepada anda yang membaca nukilan ini. Jangan biarkan, ia juga bukan rezeki anda dan waris anda. Ambil Takaful segera dan pastikan ianya AKTIF sehingga akhir hayat anda.
3. Walaupun mungkin prospek merasa rimas jika PU followup mereka, PU harus lakukan juga, agar PU rasa puas hati dalam berusaha membantu prospek.
PU'Atiq sarankan kepada anda semua yang ada niat untuk ambil Takaful, ambillah segera walaupun hanya pelan asas sahaja. Walaupun asas namun ia amat berharga untuk anda dan keluarga Insya Allah.
Usah berlengah dalam melalukan kebaikan. Jika sudah terniat di hati, lakukan sahaja tanpa banyak soal dan banyak fikir. Sesungguhnya, manusia sentiasa dalam kerugian.
Rasa nak ambil Takaful, ambil terus, jangan tangguh, nanti rugi. Anda & keluarga anda yang rugi, bukan orang lain, bukan agen.
Sedikit khidmat nasihat PU'Atiq ini eloklah dijadikan pedoman. Gunakan kisah hidup orang lain sebagai panduan hidup kita. Usah ulangi kesilapan/kerugian orang lain keatas diri kita sendiri.
Ikhlas
PU'Atiq
Mentor Takaful Anda
0129093444

Kelebihan Polisi PRUBSN Dalam Kandungan

Kelebihan mengambil polisi takaful anak sejak dalam kandungan.

1. MEMUDAHKAN MEMILIKI POLISI TAKAFUL ANAK JIKA ANAK DILAHIRKAN PRA-MATANG (<37 minggu)

Jika anak lahir pra-matang (kurang 37 minggu), anak tidak boleh ambil mana2 takaful sehingga usia anak 2 tahun. Maka anak tiada takaful sejak lahir hingga usia 2 tahun. Ini merugikan kita.

Jika ambil sekarang (dalam perut), jika anak lahir pra-matang, polisi sudah dimiliki dan perlindungan berjalan seperti biasa tanpa menunggu 2 tahun. Ini menguntungkan kita.

Setiap wanita mengandung berdepan dengan risiko melahirkan anak pra-matang.

2. MEMUDAHKAN MEMILIKI POLISI TAKAFUL ANAK JIKA ANAK DILAHIRKAN ADA MASALAH KESIHATAN SEJAK DALAM PERUT (KONGINENTAL)

Jika lahir, anak hadapi sakit sejak lahir, contoh jantung berlubang.

Ia menyukarkan kita sebagai ibubapa mengambil takaful untuk anak  kerana kita perlu memberi laporan kesihatan kepada pihak syarikat takaful. Sebelum itu kita akan sibuk mengubati anak kita dan ini melambatkan proses permohonan kita. Ini merugikan kita.

Jika mohon selepas itu, penyakit jantung sememangnya tidak dilindungi, dan ada risiko juga polisi tidak ditawarkan kepada anak kita. Kasihan anak kita.

Jika ambil sekarang (dalam kandungan), andai situasi sama iaitu anak sakit jantung. Kita tidak perlu fikir tentanng permohonan polisi ini kerana anak kita sudah memiliki polisi. Kita boleh fokus mengubati anak.

Jantung tidak akan dilindungi juga cuma anak kita sudah ada polisi dan sakit lain boleh dilindungi. Ini memudahkan kita dalam urusan memohon takaful.

Makanya, ambil polisi dalam.kandungan adalah untuk memudahkan kita mendapatkan polisi untuk bakal anak kita. InsyaAllah.

Sekian, terima kasih.

PU'Atiq
Mentor Takaful #1 Anda
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz
0129093444

Hadiah Orang Mengandung

Assalamu'alaikum.

Alhamdulillah syukur TAHNIAH. Atas kurniaan Allah.

Berkenaan HADIAH saya tawarkan kepada sesiapa yang sedang mengandung seperti di status saya - >

https://tinyurl.com/HadiahOrangMengandung ,

ianya khas buat sesiapa yang menjadi klien saya. :)

Polisi Dalam Kandungan. Buat sesiapa sedang mengandung 20 - 31 minggu.

Jika dah terlebih pun tak pe, saya berikan juga, cuma jika anda ambil polisi untuk anak anda tadi.

KENAPA PERLU AMBIL SEKARANG (DALAM KANDUNGAN)

Memudahkan urusan kita untuk ambil polisi anak jika terjadi PRA-MATANG @ KONGINENTAL baca sini 

1. https://tinyurl.com/KelebihanPolisiDalamKandungan

2. https://tinyurl.com/KelebihanPolisiKandungan

Contoh klien saya yang telah ditolak permohonannya - >

https://tinyurl.com/PraMatangPermohonaDitolak

Elakkan anak anda didalam situasi yang mana dia tidak ditawarkan polisi Takaful. Kasihan dia. 😢😢

Untuk meneruskan hasrat ini, bolehlah hubungi saya ya. PU'Atiq Mentor Takaful Anda 0129093444.

P/S : Dah ada RM100K? Bahaya! Jika tiada RM100K. Nak tahu kenapa? PM saya.

Sunday, April 23, 2017

6 Faktor Yang Dapat Meningkatkan Kadar Sumbangan Takaful Hayat Anda

6 Faktor Yang Dapat Meningkatkan Kadar Sumbangan Takaful Hayat Anda

Terdapat beberapa faktor yang diambil kira dalam pengiraan premium insurans hayat anda.

Oleh itu, faktor yang termasuk dalam proses pengiraan adalah penting dan boleh mengurangkan kadar insurans hayat anda.

Setiap syarikat insurans mempunyai kriteria tertentu untuk menentukan premium polisi seseorang.

Ketika syarikat insurans menerima borang permohonan anda untuk penilaian, mereka mencari petunjuk untuk menganggar kadar risiko anda ditimpa penyakit atau meninggal dunia.

Risiko yang tinggi meningkatkan kemungkinan syarikat membayar manfaat kematian.

Semakin tinggi risiko, semakin tinggi premium. Faktor umur dan jantina pemegang polisi juga diambil kira. Oleh kerana faktor ini tidak dapat diubah, maka kita perlu memberi perhatian kepada faktor yang boleh dikawal.

Faktor-faktor yang dapat meningkatkan kadar insurans hayat anda adalah:

1. BERAT BADAN DAN OBESITI - Statistik perubatan menunjukkan semakin berat seseorang itu, semakin tinggi kos perubatan dan kemungkinan masalah kesihatan yang kronik.

Berat badan berlebihan menyebabkan kolesterol, tekanan darah, kecenderungan untuk sakit jantung, diabetes dan serangan strok yang tinggi .

Jika anda ingin menurunkan premium anda, mulalah bersenam dan mengurangkan beberapa kilogram.

Orang yang obese akan membayar lebih daripada 50 peratus dalam terma kadar insurans hayat, oleh itu amalan diet akan membantu anda mendapatkan tubuh yang sihat serta meringankan beban pada dompet anda. 

2. MEROKOK – Merokok antara faktor yang diambil perhatian lebih dalam insurans hayat.

Bagi bukan perokok, mereka membayar premium yang lebih rendah berbanding dengan perokok dan sekiranya anda hanya menghisap dua batang rokok sehari, kadangkala menghisap paip rokok ataupun mengunyah tembakau, anda akan dimasukkan ke dalam kategori perokok mengikut kebanyakan syarikat insurans.

Berhenti merokok dengan segera dan hanya dalam setahun bebas dari tembakau, anda boleh memenuhi syarat untuk mendapatkan kadar premium yang rendah.
 
3. PENYALAHGUNAAN ALKOHOL - Jika anda seorang kaki botol (walaupun telah lama tinggalkan tabiat itu), syarikat insurans akan mengambil semua butiran ini untuk pertimbangan dan menaikkan kadar polisi anda.

Penyalahgunaan alkohol (seperti penyalahgunaan dadah) dianggap merosakkan kesihatan anda dan sebahagian besar syarikat insurans anggap sebagai tabiat negatif. 

4. PERUBATAN DAN KESIHATAN KELUARGA - Keadaan kesihatan yang kronik atau sejarah perubatan yang kurang elok boleh mengakibatkan, tahap insurans anda meningkat.

Jika anda menghidap diabetes atau kanser, kemungkinan ketahanan hidup lebih rendah dan kos rawatan dan perubatan juga akan meningkat.

Dalam borang permohonan anda, anda akan ditanya untuk menyenaraikan sejarah kesihatan keluarga anda.

Sekiranya anda tidak menghidap strok, tekanan darah, penyakit jantung, obesiti dan sejenisnya, faktor risiko masih dianggap sama jika ada ahli keluarga anda menghidap penyakit tersebut.

Walaupun tiada perubahan yang boleh dilakukan dalam situasi ini, anda hendaklah jujur di dalam borang permohonan anda. 

5. PILIHAN GAYA HIDUP – Lihat pekerjaan dan hobi anda. Adakah berbahaya atau mengancam kehidupan anda dengan pelbagai cara?

Dari kerjaya yang melibatkan situasi yang berisiko tinggi seperti wartawan perang, polis, nelayan, pelumba, ahli sukan, dan hobi seperti payung terjun, bungee jumping, paragliding, rock climbing dan lain-lain, semua menyumbang peningkatan tahap risiko anda di mata syarikat insurans.

Setiap syarikat insurans cenderung untuk melihat jenis pekerjaan dan hobi dengan cara berbeza dan penting untuk membuat pilihan yang bijak sebelum membuat keputusan untuk polisi anda. 

6 . JUMLAH PERLINDUNGAN - Faktor lain yang menentukan jumlah premium untuk polisi anda adalah jumlah perlindungan yang anda perlukan dan sekiranya ada tambahan atau pilihan (rider) termasuk dalam polisi.

Anda boleh membandingkan harga dan produk dari syarikat insurans yang berbeza dan membuat keputusan.

Sumber:http://www.insuranceinfo.com.my/

Friday, April 21, 2017

RUMAH NAMA BERSAMA, LOAN 100% ISTERI, SUAMI MATI. APA JADI?

RUMAH NAMA BERSAMA, LOAN 100% ISTERI, SUAMI MATI. APA JADI? Nak tahu? Sila baca 👇👇👇

Al kisahnya macam ni, Ahmad & lna beli rumah. Pada awalnya, mereka buat loan bersama (50%-50%) dan nama rumah itu juga nama bersama 50% Ahmad dan 50% Ina.

Lepas beberapa ketika dan waktu, mereka buat penstrukturan semula pembiayaan rumah itu. Kali ini, loan 100% Ina dan nama rumah tersebut masih kekal 50% Ahmad dan 50% Ina.

Selepas itu, Ahmad meninggal dunia, Innalillahi wa inna ilaihi raaji'uunn. Apa jadi dengan bahagian Ahmad 50% ini?

Loan 100% Ina, maka loan ini masih tak selesai, Ina perlu bayar lagi loan itu.

Bahagian Ahmad 50% adalah pusaka. Perlu dibahagikan kepada waris ikut faraid. Difahamkan warisnya adalah ibu Ahmad, Ina, anak lelaki dan anak perempuan.

Alhamdulillah, ibu Ahmad menolak bahagian ini, maka tinggallah Ina anak lelaki dan anak perempuannya sahaja.

1. Persoalannya, andai maknya tak menolak bahagiannya, maka maknya dapatlah sebahagian rumah itu. Tetapi, Ina yang perlu bayar 100%Loan, wajarkah waris Ahmad menerima harta itu perlu bayar loan bahagian Ahmad?

Takkan harta nak, hutang tak nak bayar. :)

2. Jika Ahmad ambil Takaful personal nilainya sebanyak harga rumah, isterinya telah bebas hutang, pampasan suami bayarkan loan isteri. Ok tak?
Akan di update lagi.

Seruan PU'Atiq

Seruan PU'Atiq >>> 

Setiap orang dewasa (saya, Tuan , Puan, Cik) perlu memiliki polisi berpampasan minimum RM100K untuk keperluan diri kita sendiri dan keluarga.

Serendah RM20/100. Semua Mampu. 

Insya Allah. SIAPA NAK SAMBUT SERUAN PU?

Anak Pra-Matang Gagal Mohon Takaful


Polisi Takaful Anak Dalam Kandungan

Anak lahir pra matang (bawah 37 minggu), TIDAK BOLEH AMBIL TAKAFUL sehingga umur 2 tahun ke atas.

Mohon bermula usia kandungan 20 minggu hingga 31 minggu.

Ibu2 yang mengandung yang akan ambil takaful untuk anaknya nanti, 
sila mohon dalam kandungan .

2 Bulan 2x Warded

Ada la satu kisah ni PU'Atiq nak citer... 

Pada bulan Mac anak masuk wad sebab Influenza, bulan April jangkitan kuku mulut.
Alhamdulillah, covered by PruBSN Takaful. 

Lega sikit klien PU'Atiq. PU urus klaim ni pun senang je. 

Ada kad Perubatan ni satu kemudahan, kan?

Ambillah, mudah masa depan. Insya Allah

Sunday, March 26, 2017

Senarai 36 Penyakit Kritikal


Penyakit Kritikal bermaksud mana-mana 36 penyakit seperti yang telah di tetapkan dan memenuhi tahap/kriteria seperi mana yang di terangkan di dalam polisi. Senarai penyakit kritikal adalah :

1. Serangan Jantung
2. Penyakit Koronari Arteri yang memerlukan pembedahan
3. Strok
4. Kanser
5. Kegagalan Ginjal (Buah Pinggang)
6. Penyakit Lumpuh
7. Pemindahan Organ Utama
8. Sklerosis Pelbagai/Berbilang
9. Hepatiti Virus Fulminan
10. Hipertensi Arteri Pulmonari Utama
11. Koma
12. Buta
13. Penggantian Injap Jantung
14. Pembedahan Aorta
15. Penyakit Alzheimer
16. Hilang Pendengaran / Pekak
17. Hilang Kebolehan Bertutur
18. Kebakaran Parah
19. Penyakit Membawa Maut
20. AIDS Akibat Transfusi Darah
21. Penyakit Motor Neuron
22. Penyakit Parkinson
23. Penyakit Hati Yang Kronik
24. Penyakit Paru-Paru Kronik
25. Anemia Aplastik
26. Distrofi Otot
27. Poliomielitis
28. Meningitis Bakteria
29. Tumor Otak Benigna
30. Ensefalitis
31. Full Blown AIDS
32. Lain-Lain Penyakit Koronari Arteri Yang Serius
33. Pembedahan Otak
34. Sindrom Apalik
35. Trauma Kepala Utama
36. Kehilangan Tangan Atau Kaki

Untuk penerangan lebih lanjut tentang definasi tahap kritikal bagi setiap penyakit, anda boleh merujuk dokumen polisi atau menghubungi saya.

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda
www.wasap.my/60129093444

Saturday, March 25, 2017

Beza Wasiat & Hibah

Saya telah berkecimpung dalam industri perancangan dan pengurusan harta pusaka secara syariah selama 11 tahun. Sepanjang tempoh ini, saya telah menyampaikan beratus ceramah dan bertemu dengan beribu orang Islam di seluruh Malaysia. Tetapi apabila saya bertanya kepada mereka apa yang mereka faham mengenai dokumen yang mesti dibuat berkaitan harta pusaka?

Satu perkataan selalu keluar dari mulut mereka iaitu wasiat. Saya rasa kita terlalu banyak menonton filem Tiga Abdul yang seingat saya telah diulang tayang entah berapa ribu kali agaknya semenjak saya kanak-kanak sehinggalah sekarang. Dalam filem itu, wasiat digunakan sebagai dokumen untuk membahagikan harta pusaka dan sebab itulah apabila disebut harta pusaka orang akan kaitkan dengan wasiat.

Sekiranya anda juga mempunyai fikiran sebegitu, saya hendak memaklumkan anda dengan satu fakta yang mungkin memeranjatkan. Anda silap! Bagi orang Islam, wasiat bukanlah dokumen yang paling berkesan untuk membahagikan harta. Jika anda menyediakan wasiat dan di dalamnya anda nyatakan mengenai hasrat anda untuk membahagikan harta mengikut formula tertentu, pembahagian itu tidak berkuatkuasa secara automatik kerana ia memerlukan persetujuan semua waris untuk dilaksanakan.

Masyarakat selalu bertanya kepada saya, kalau wasiat untuk pembahagian harta tidak boleh dikuatkuasakan, kenapa pula mereka nak menyediakan wasiat? Jawapan saya biasanya mudah sahaja, “Kenapa pula nak buat wasiat?” Saya selalu nasihatkan rakan usahawan saya, kalau mereka ingin membahagikan harta mereka mengikut formula tertentu kepada orang yang mereka kehendaki baik waris mahupun bukan waris, dokumen yang paling berkesan sebenarnya ialah HIBAH.

Apa itu hibah?

Dari segi bahasanya, hibah bermaksud hadiah. Selagi anda masih hidup dan bernafas, anda bebas untuk memberikan hibah kepada sesiapa pun mengikut formula yang anda kehendaki. Sekiranya anda berhasrat untuk membahagikan harta, anda patut mempertimbangkan untuk menyediakan hibah kerana ia mempunyai beberapa kelebihan seperti:

l

Formula pembahagian yang berkuatkuasa.

Berbeza dengan wasiat yang formula pembahagiannya mesti dipersetujui oleh waris sebelum boleh dilaksanakan, formula pembahagian hibah berkuatkuasa sepenuhnya mengikut hasrat pemberi hibah di dalam dokumen hibah tersebut. Sebaik sahaja Mahkamah Syariah memutuskan bahawa hibah itu sah mengikut hukum syarak, ia tidak boleh dituntut oleh waris yang lain. Jadi kalau anda serius untuk memastikan hasrat ini tercapai, buatlah dokumen hibah dan bukannya wasiat.

l

Hibah kepada anak dan cucu boleh ditarik balik.

Ada juga orang yang bercakap dengan saya, tak payah bersusah-payah untuk buat hibah. Pindah milik sahaja hartanah yang dikehendaki kepada anak-anak yang mereka ingini. Jawapan saya, “Tentu sahaja boleh pindah milik tetapi jangan menyesal kalau anak-anak kita jual hartanah ini dalam keadaan kita masih bernyawa kerana ia telah pun menjadi milik sah mereka.”

Bukan sedikit kes yang saya temui di mana ibu bapa yang telah memindahmilik rumah mereka kepada anak-anak, dihalau dari rumah selepas itu. Sadis bukan? Tapi itulah hakikat kehidupan.

Di sinilah hibah mempunyai keistimewaan ketara. Dengan menyediakan hibah, kita telah menetapkan siapakah yang akan menerima harta ini mengikut formula yang kita mahu tetapi sekiranya pemberian ini dibuat kepada anak dan cucu, kita boleh menarik balik atau mengubah formula pemberian ini pada bila-bila masa yang kita kehendaki.

Perlaksanaan selepas kematian pemberi hibah.

Walaupun dokumen hibah disediakan hari ini, namun pindah milik di dalam geran hanya akan dibuat selepas kematian pemberi hibah. Perlaksanaan menggunakan modul seperti ini menjamin bahawa pemberi hibah masih mempunyai kuasa ke atas hartanah yang dihibah selagi dia masih hidup. Wasiyyah Shoppe telah melaksanakan modul perkhidmatan ini dengan jayanya dan sehingga 31 Disember 2007, telah berjaya mendapatkan lebih daripada 27 perintah penghakiman daripada Mahkamah Syariah di seluruh Malaysia.

l

Kos penyediaan hibah yang lebih murah daripada pindah milik.

Sekiranya pindah milik dibuat daripada nama pemberi hibah kepada penerima hibah, duti setem perlu dibayar. Secara umumnya, duti setem ini ialah 1.0 peratus untuk nilai hartanah RM100,000 yang pertama, 2.0 peratus untuk nilai hartanah RM400,000 yang kedua dan 3.0 peratus untuk nilai hartanah yang seterusnya.

Seorang ayah atau ibu boleh memilih untuk memindah milik hartanah mereka kepada anak-anak hari ini tetapi mereka perlulah membayar kos ini. Oleh kerana hibah tidak memerlukan pindah milik berlaku, duti setem tidak perlu dibayar dan ini menyebabkan prosedur menyediakan hibah jauh lebih efektif dari segi kos.

Dengan penerangan ringkas ini, saya harap umat Islam di Malaysia akan memahami dengan jelas fungsi dan keberkesanan hibah. Kalau anda berhasrat agar harta pusaka anda dibahagikan mengikut formula yang anda kehendaki, buatlah hibah dan bukannya wasiat. Jadi sudahkah anda menyediakan dokumen hibah anda hari ini?

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 16 Februari 2015 @ 6:42 AM

Artikel diambil dari

http://www.hmetro.com.my/node/31176

Tuesday, March 21, 2017

TIPS JAGA GIGI

BERSIH GIGI. Setelah sekian lama tidak berjumpa dengan doktor gigi,hari ini PU'Atiq hadir serah diri. Atas sebab kesedaran penjagaan gigi, 2 minggu lepas, PU buat temujanji untuk cuci gigi. Alhamdulillah Syukur, hari ini PU buat cuci gigi buang karang gigi dan Polish gigi di Klinik Besar Pergigian Pasir Mas, Kelantan.

Untuk pengetahuan semua, pemeriksaan gigi perlulah dilakukan 2x setahun. Kos RM1 setiap kali jumpa. Jika gigi perlukan pembersihan atau rawatan, pihak klinik akan berikan tarikh temujanji. Kes PU ambil masa 2 minggu.

Kos cuci RM2 dan kos jumpa kali kedua RM1 JADI total semua RM4. Cumanya jika staff kerajaan dan ahli keluarga yang layak adalah PERCUMA.

PU'Atiq baru tahu, selain gosok gigi, kita juga perlu buang juga kotoran antara gigi dengan menggunakan tali pembersih gigi (PU tak tahu apa namanya). Boleh buat setiap hari atau berkala.

Makanya, PU'Atiq menyarankan anda semua buatlah penjagaan kesihatan gigi agar gigi sentiasa sihat. Kos yang rendah, tidak membebankan. :). Apabila gigi rosak, banyak pula kos kita kena buat gigi palsu, apatah lagi gigi palsu emas. Hehe.

Boleh hadir ke klinik gigi berdekatan untuk khidmat nasihat yang lebih terperinci.

Sampaikan mesej ini kepada semua orang ya.

Terima Kasih

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda

Untuk Buat Duit Masa Sakit, boleh klik sini www.wasap.my/60129093444

TIPS GIGI SIHAT

BERSIH GIGI. Setelah sekian lama tidak berjumpa dengan doktor gigi,hari ini PU'Atiq hadir serah diri. Atas sebab kesedaran penjagaan gigi, 2 minggu lepas, PU buat temujanji untuk cuci gigi. Alhamdulillah Syukur, hari ini PU buat cuci gigi buang karang gigi dan Polish gigi di Klinik Besar Pergigian Pasir Mas, Kelantan.

Untuk pengetahuan semua, pemeriksaan gigi perlulah dilakukan 2x setahun. Kos RM1 setiap kali jumpa. Jika gigi perlukan pembersihan atau rawatan, pihak klinik akan berikan tarikh temujanji. Kes PU ambil masa 2 minggu.

Kos cuci RM2 dan kos jumpa kali kedua RM1 JADI total semua RM4. Cumanya jika staff kerajaan dan ahli keluarga yang layak adalah PERCUMA.

PU'Atiq baru tahu, selain gosok gigi, kita juga perlu buang juga kotoran antara gigi dengan menggunakan tali pembersih gigi (PU tak tahu apa namanya). Boleh buat setiap hari atau berkala.

Makanya, PU'Atiq menyarankan anda semua buatlah penjagaan kesihatan gigi agar gigi sentiasa sihat. Kos yang rendah, tidak membebankan. :). Apabila gigi rosak, banyak pula kos kita kena buat gigi palsu, apatah lagi gigi palsu emas. Hehe.

Boleh hadir ke klinik gigi berdekatan untuk khidmat nasihat yang lebih terperinci.

Sampaikan mesej ini kepada semua orang ya.

Terima Kasih

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda

Untuk Buat Duit Masa Sakit, boleh klik sini www.wasap.my/60129093444

Monday, March 20, 2017

PU'Atiq Bantu Ayah 3 Anak

PU'Atiq ada temubual seorang ayah yang ada 3 orang anak berusia 4 bulan - 5 tahun. PU'Atiq tanya dia, apakah impian dia terhadap anak2nya itu?

Jawap dia, "Saya nak anak2 saya berjaya dalam hidup, boleh belajar masuk universiti la".

Alhamdulillah, tahniah. PU'Atiq ucapkan kepada dia sebab bagus impian tu. PU'Atiq tanya lagi, nak capai kejayaan anak ni, perlukan duit. Bukannya sedikit. Banyak perlu duit. PU'Atiq tanya dia, bagaimana cara dia nak sediakan duit tu?

Dia cakap, hasil saya bekerja, duit tu saya simpan dan gunakan untuk bayar kos pendidikan anak2nya. Dia kata, hal anak2 ni kita sanggup buat apa sahaja asalkan anak2 berjaya.

Cuma PU'Atiq tanya dia, bagaimana kalau Abang tidak sempat untuk menjaga anak2 hingga dia berjaya? Maksudnya, Abang dah pergi dulu semasa mereka kecil. Bagaimana Abang nak sediakan duit tadi?

Dia kelu seketika. Tidak dapat berkata apa2. Mungkin dia tak pernah terfikir tentang itu.

Ye lah, pasal ni jarang sangat orang fikir. Tapi itulah tugas kami, perlu beritahu kepada masyarakat.

Selepas seketika, dia jawab, "Ntah lah, saya pun tak pasti, sebab saya taj terfikir pula, tapi betul persoalan awak tanya tu".

PU'Atiq pun tanyalah kepada dia, "Abang, kalau selepas kematian Abang, Abang tinggalkan RM250K kepada anak2, bolehkah duit itu digunakan oleh anak2 Abang untuk buat belajar seperti Abang hajatkan tadi?"

Dia pun cakap, insya Allah boleh sangat tu, cuma dia cakap, dia tak de duit sebanyak itu. Hutang adalah.

PU'Atiq pun berikan cadangan kepada dia, untuk sign up satu pelan dengan PU agar apabila berlaku muhibah terhadapanya (seperti mati @lumpuh @kritikal), dia dapat sediakan duit berjumlah RM250K kepada anak2nya.

Alhamdulillah dia bersetuju. PU'Atiq rasa sangat lega dan puas hati kerana telah dapat membantu dia. Antaranya ialah

1. PU'Atiq dapat bantu dia capai hasrat dia jika doa pergi awal meninggalkan anaknya.

2. PU'Atiq dapat bantu anak2 dia tidak berada dalam kesempitan duit.

3. PU'Atiq dapat bantu meringankan beban waris yang akan menjaga anak2nya nanti.

4. PU'Atiq dapat bantu dia ketenangan jiwa supaya lebih berat kepala memikirkan masa depan anaknya.

Alhamdulillah syukur. Allah permudahkan.

Adakah anda juga mahu PU'Atiq bantu anda? Jika YA, klik link ini www.wasap.my/60129093444

Terima Kasih

Wednesday, March 8, 2017

Assalamualaikum.

Terima kasih kerana sudi ke artikel ini. Tujuan saya adalah ingin berkongsi kepada anda berkaitan KEPENTINGAN PERLINDUNGAN GAJI untuk diri sendiri dan keluarga anda TERCINTA.


Saya hanya ingin mencungkil kesedaran dalam diri anda agar anda boleh melalukan sesuatu yang terbaik buat anda dan keluarga.


Hasrat saya adalah untuk anda membuat tindakan PERLINDUNGAN GAJI jika berlaku kelumpuhan/sakit kritikal atau kematian ke atas anda.


Perkara ini memberi kesan BESAR terhadap GAJI anda. Jika lumpuh, gaji juga LUMPUH, jika mati, gaji juga MATI. Sedangkan kita @ keluarga kita masih perlukan duit untuk meneruskan kehidupan.


Penerangan Ringkas


PERLINDUNGAN GAJI adalah satu nilai duit kita ada setelah kita mati/kritikal/lumpuh.


Berapa DUIT diperlukan?


1. Cadangan adalah 10 TAHUN GAJI TAHUNAN ANDA, Contoh, gaji RM3000 sebulan maka keperluan adalah RM3000 x 12 bulan x 10 Tahun = RM360K.


Jika umur saya 34 tahun, saya hanya perlu menyimpan RM150 sebulan di takaful untuk mendapatkan pampasan RM360K itu.


Apabila saya meninggal : RM360K diberikan kepada ahli keluarga saya untuk sara hidup mereka


Jika saya lumpuh : RM360K diberikan kepada saya untuk sara hidup saya dan keluarga.


Baguskan?


2. Tambah jumlah hutang yang ada. Contoh saya ada hutang kereta RM100K maka saya tambah RM100K menjadi RM460K


RM360K untuk gaji 10 tahun

RM100K untuk hutang kereta

3. Tambah untuk WAKAF. Contoh saya berniat nak wakafkan RM50K untuk surau khariah saya maka pampasan patut saya ambil adalah RM510K


RM360K untuk gaji 10 tahun

RM100K untuk hutang kereta
RM50K untuk wakaf surau

Cantik kan?


Selain itu pampasan ini boleh bantu keluarga kita ringankan beban, buat badal haji, tanggung pendidikan anak2, bayar hutang, wakaf dan lain2.


Rujuk Kisah Ini. Antara manfaatnya jika ada takaful.











Jika kita tidak menyediakan sebarang perancangan kewangan kepada diri dan keluarga, kisah ini boleh terjadi kepada diri dan keluarga anda.


BALU JURUTERA DIUNDANG MALANG

http://www.hmetro.com.my/node/208193

Bukan niat nak aibkan mereka, namun kisah ini boleh jadi tauladan kepada kita agar kita dapat membuat sesuatu kepada keluarga kita.


"Siapa sangka kehidupan serba mewah yang pernah dinikmati keluarga ini suatu ketika dulu hilang sekelip mata, malah mereka mengikat perut hampir setiap hari selepas ketua keluarga meninggal dunia akibat serangan jantung dua tahun lalu."


Kita sebagai pencari duit dalam keluarga, apabila kita mati, maka gaji pun mati juga, walhal anak2 masih perlukan duit untuk sara hidup. Maka tugas kita, amanah kita untuk sediakan duit untuk anak2 guna sebagai sara hidup bagi kelangsungan hidup, pendidikan dan lain2.


“Suami pergi mengejut dan kami langsung tiada wang simpanan menyebabkan beberapa anak saya menamatkan pengajian kerana tidak mampu menanggung perbelanjaan mereka"


Jika kita sediakan duit untuk anak2 belajar, alangkah bagusnya. Anak anda boleh belajar dengan elok walaupun anda sudah tiada, anak anda jadi pandai, boleh beri syafaat kepada anda kelak, Anak adalah KUNCI SYURGA ANDA.



“Mana lagi kami nak pindah sedangkan untuk makan pun berjimat,” katanya yang menyewa rumah RM500 sebulan."

Zainurita berkata, sebelum ini dia menjual nasi lemak bagi menampung perbelanjaan namun selepas keretanya rosak sejak tiga bulan lalu, mata pencariannya terputus."

BESAR ujian mereka. Mahukah anda biarkan anak2 isteri anda kelak terjerumus dalam masalah sebegini??

Pastinya tidak mahu kan?

Maka, saya sangat sarankan anda buat perancangan awal, ambil takaful untuk sediakan wang tunai kepada diri sendiri, anak2 dan isteri.

Untuk perbicangan lebih terperinci dan lebih baik, boleh hubungi saya, kita duduk bersama berbincang. InsyaALLAH.

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz
0129093444

Tuesday, February 28, 2017

Yang Mana OK PU'Atiq??

Yang Mana OK PU'Atiq??

Itulah soalan prospek kepada PU. PU beri 2-3 sebutharga untuk dipilih. Jawapan PU adalah..

Pilihlah mana terbaik bagi Tuan. Ketahui dahulu apa keperluan Tuan dan barulah tengok bajet Tuan.

Tuan mahu pampasan lumpuh/mati tu berapa tahun gaji? 1 tahun? 5 tahun? 10 tahun?

Jika Pampasan mati lumpuh RM50K (bulanan RM100) dan pampasan RM100K (bulanan RM200) {ini contoh}..

Keperluan Tuan mahukan.. RM50K/RM100K? Jika sudah ada jawapan, Alhamdulillah . Katakan RM100K jawapanya..

Bulanannya pula RM200, adakah Tuan boleh beri komitmen bulanan sebanyak itu? Jika YA, mohonlah pelan itu. Jika tidak ambillah yang Tuan mampu.

RM100 dapat RM50K. Jika itu Tuan selesa, ambillah. Nanti ada duit lebih, topup aje pampasan tu.

Jadi, rumusan, ketahui dulu keperluan anda dan barulah tengok bajet anda.

Selamat Beramal

PU'Atiq
Mentor Takaful Anda

Monday, January 9, 2017

AYAH MATI TAPI GAJI AYAH HIDUP

KITA ADA HUTANG, AMBIL TAKAFUL

Kita buat pinjaman perumahan, nak setelkan hutang itu jika kita mati atau lumpuh, kita ambil Takaful (MRTT atau MLTT). Demi anak2 dan isteri tidak perlu setelkan hutang kita dan mereka ada tempat berlindung dengan PERCUMA.

Bagaimana dengan GAJI? Untuk membesarkan anak2 tuan puan pun tahu, kosnya tinggi. Boleh ambil TAKAFUL UNTUK GAJI ANDA, walaupun mati @ lumpuh @kritikal, GAJI MASIH ADA.

Ayah Mati, tapi GAJI MASIH HIDUP.

Jika gaji ayah RM3000 sebulan ketika ayah masih hidup, tetapi selepas ayah mati, gaji RM3000 TETAP ADA untuk anak2 dan isteri. Gaji inilah digunakan untuk membesarkan anak2. Makan minum, pendidikan, masuk sekolah, Matrikulasi, universiti.

Anak2 anda ada duit nak belajar, dapat jadi anak soleh solehah, dapat doakan anda kelak. Tak nak ke?

Atau mahu biarkan anak2 bersusah payah nak sara hidup? Biar orang lain susah payah jaga anak kita? Hohoho. Jangan begitu Tuan Puan. Anak kita, Tanggungjawab Kita. Masa hidup kita jaga, masa mati orang lain jaga. Kita berilah duit untuk mereka tolong jaga.

Takkan duit pun nak suruh orang lain carikan untuk anak2 kita. Kan?

ANDA WAJIB PERLUKANNYA. :)

Hubungi saya PU'Atiq untuk perbincangan lebih lanjut. 0129093444