PERLINDUNGAN ADALAH KEPERLUAN MASA KINI...DAPATKAN UNTUK ANDA SEKARANG ...

Sunday, August 21, 2016

Kepentingan Simpanan Dalam Takaful

POLISI TAKAFUL ADA SIMPANAN. Penting ke?

PU'Atiq berpendapat pentingnya takaful ada simpanan bertujuan sebagai PERLINDUNGAN POLISI peserta takaful. Bagaimana tu.? Jom ikuti kisah ini.

Dah tak bayar berapa bulan pun masih boleh guna kad. Cantik sungguh aturan Allah. Ada kawan minta khidmat nasihat, baru disahkan kanser rahim. Umur 28, muda. Bukan client saya. Saya sekadar bagi consultation.

Dah berbulan payment takaful tertunggak. Nasib baik Takaful masih AKTIF sebab ada saving dalam polisi yang backup sementara waktu. Sikit je lagi nak EXPIRED. Fuhhh.

Sekarang dalam proses menjalani rawatan yang bakal memakan wang berpuluh ribu.

Sakit macam2. Jaga makanan kita. Pergi health checkup sekali setahun. Ambil takaful untuk persediaan. Banyak bersenam,berdoa moga dijauhkan dari ujian penyakit. Aku doakan kamu sembuh sahabat. :(

Ini adalah kisah diceritakan oleh sahabat PU'Atiq, Tuan Ahmad Zul Afif

PU'Atiq ada simpanan banyak kes yang mana SIMPANAN takaful membantu peserta masih dapat perlindungan walaupun polisi tidak berbayar sekian lama.

PU'Atiq gariskan tujuan simpanan secara ringkas :

1. Simpanan di takaful bertujuan untuk membantu melambatkan polisi cepat LAPSED (MATI)  jika tiada sumbangan diberikan oleh peserta.

2. Simpanan ini akan disedut untuk membiayai caj tabaru' polisi, ini membuatkan polisi lambat LAPSED.

3. Simpanan digunakan untuk tampung perbezaan sumbangan dan caj tabaru' jika ada. Contoh, sumbangan RM1800 setahun, caj tabaru' RM2400 setahun, maka perbezaan (tidak cukup) RM600, maka, ia disedut dari simpanan. Peserta kekal bayar RM1800 dan polisi kekal AKTIF.

4. Semua ini tertakluk kepada caj tabaru',  jumlah simpanan yang ada, berapa lama simpanan dapat membantu , wallahuaklam. Cuma kita harus tahu, simpanan digunakan untuk pastikan polisi lambat LAPSED.

5. Simpanan di takaful bukan seperti simpanan dibank. Di bank  simpan RM100 ada RM100. Ditakaful tidak, simpan RM100 belum tentu ada RM100. Simpanan Ditakaful perlu masa yang lama untuk terkumpul, biasanya 20 tahun. Itu pun belum jamin dapat 100%. Kebiasaannya dapat 60-70% apa yang kita dah bayar polisi.

6. PU'Atiq tidak begitu suka kempen takaful untuk Education, Retirement, Haji dan lain2. Bagi PU'Atiq, takaful adalah PERLINDUNGAN.

LIFE - PROTECTION OF INCOME (Memastikan gaji bulanan tetap ada walaupun peserta suda meninggal atau lumpuh atau kritikal)

MEDICAL CARD - PROTECTION OF SAVING/ASSET (Menghalang simpanan/aset sedia ada daripada hangus bayar bil hospital)

SAVING - PROTECTION OF POLICY (Melambatkan polisi menjadi LAPSED/MATI)

Setiap jenis produk ada kelebihannya tersendiri, ada produk tiada simpanan. Makanya, anda sebagai pelanggan atau bakal pelanggan, harus mengetahui kelebihan dan kekurangan setiap produk. Setiap Sen Duit Anda, Tanggungjawab Anda Pastikan Bermanfaat.

PU'Atiq
Mentor Takaful #1 Anda
www.urusduit.com
www.fb.com/atiqaziz
0129093444

2 comments:

  1. Salam pu atiq,.tq for info yang dikongsi.mohon saya copy dan masuk ke fb..sy add link blog ni juga dlm post sy..

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam Salmi Wati

    Dipersilakan. Terima kasih sudi kongsikan artikel saya.

    ReplyDelete