PERLINDUNGAN ADALAH KEPERLUAN MASA KINI...DAPATKAN UNTUK ANDA SEKARANG ...

Thursday, August 9, 2012

Pilu Si Lumpuh



"Sudah jatuh ditimpa tangga"

Itulah pepatah yang sesuai untuk pakcik ini.

Assalamualaikum...

Akhbar Metro memaparkan kisah seorang pakcik yang lumpuh akibat angin ahmar dan yang pilunya ialah isteri mudanya telah meninggalkannya.

Angin ahmar :

Itu tidak mustahil untuk seseorang dihidapi kerana semua orang berisiko menghidapinya tidak kira muda atau tua. Cuma kita tidak pasti adakah sepanjang hayat kita akan terkena atau tidak. Hanya Allah sahaja yang tahu. Kita doakan kita tidak terkena penyakit ini.

Namun arwah ibu saya juga meninggal disebabkan penyakit ini. Kejadian berlaku semasa saya berumur 15 tahun. Kini 14 tahun ibu saya telah meninggalkan saya.

AL-FATIHAH..semoga arwah ibu saya tergolong dalam golongan ahli syurga.

Ditinggalkan isteri :

Perkara ini jarang terkedengaran, jika berlaku ia amatlah perit. Tatkala ingin bantuan orang tersayang tiba-tiba ia tidak menjelma. Sungguh pilu...

Situasi ini juga boleh berlaku kepada anda. Jika anda suami...anda ditinggal isteri. Jika anda isteri...anda ditinggal suami.

Kenapa?

Kerana tidak semua manusia sanggup bersusah payah bersama. Namun hal ini boleh dielakkan.

Bagaimana?

Mari saya tunjukkan. Kes pasangan lari adalah kerana ketiadaan sumber pendapatan. Kita bina pendapatan. Begini caranya...

Jika dahulunya pakcik ini sejak usia 20-an, katakan pada umur 29 tahun, pegawai kelas 1 mengambil pelan 3 dalam 1 untuk perancangan masa depan insyaAllah situasi ini dapat dielakkan.

Pelan itu akan memberi pampasan jika dia meninggal dunia atau lumpuh atau sakit kritikal sebanyak RM500K. Jika kematian akibat kemalangan pampasan kematian sebanyak RM1juta. Jika kehilangan anggota badan akibat kemalangan dia akan mendapat pampasan sehingga RM500K.

Selain itu, pakcik juga akan mendapat kad perubatan RM50K setahun atau RM500K sehingga umur 70 tahun, elaun wad RM300/hari, elaun ICU RM400/hari, elaun bedah antara RM125-2500, elaun MC akibat kemalangan RM200/minggu, sumbangan percuma sehingga umur 80 tahun jika sakit kritikal atau lumpuh serta simpanan.

Jika inilah pelan yang pakcik ini miliki dahulu, sebelum dia disahkan lumpuh, pakcik boleh menggunakan kad perubatan untuk pembiayaan kos rawatan dan elaun-elaun yang berkaitan.

Setelah disahkan lumpuh, pakcik ini akan mendapat pampasan berjumlah RM500K sekaligus. Apa yang perlu dilakukan dengan RM500K itu?

Waris pakcik ambil RM36K (andaian perbelanjaan bulanan RM3K sebulan) untuk kegunaan tahun pertama kelumpuhan. Bakinya RM464K lagi dilaburkan didalam ASB @ TH. Saya andaikan dilabur didalam ASB. Setahun dividen 7% maka dividen setahun bakal diperolehi sebanyak RM32480 bersamaan RM2706 sebulan.

Adakah isteri mudanya akan lari jika wang sebanyak itu dapat dijana untuk menjaga suaminya?

Adakah ibunya akan menghadapi masalah wang?

InsyaAllah tidak. Inilah manfaat yang kita bakal perolehi dalam takaful.

Takaful adalah untuk alat membantu orang melindungi pendapatannya jika bermusibah.

Simpanan pakcik sebulan untuk manfaat ini adalah sebanyak RM600 sebulan dan menjana 60% simpanan daripada jumlah sumbangannya selama 30 tahun. Jika inginkan simpanan 100% pakcik perlu menyimpan sebanyak RM800 sebulan.

Jika anda merasakan pelan ini sesuai bagi anda sekeluarga anda boleh hubungi saya untuk penerangan lanjut.

Saya akan beri cadangan yang terbaik untuk anda sekeluarga mengikut keperluan dan bajet anda.

Hubungi saya :

'Atiqurrahman Abd Aziz
Wealth Planner PruBSN Takaful
0129093444


https://www.facebook.com/atiqaziz

No comments:

Post a Comment